Kunna och veta

Jag kan räkna upp tio karaktärer i bokserien Sagan om Ringen – det är för att jag vet namnet på tio olika karaktärer i den bokserien. Jag kan också köra bil. Det är för att jag vet hur man kör bil. Inom filosofin brukar man skilja på dessa två användningar av ”veta” – på engelska ”know how” och ”know that”, eller ”episteme” och ”techne”. Man skiljer alltså på praktisk kunskap och propositionell kunskap.

Propositionell kunskap kan förmedlas med ord – en proposition är vad en försöker förmedla. Den praktiska kunskapen är sådan som är svår att överföra till någon annan med ord, och vi lär oss inte den genom att höra hur man ska göra, utan genom att faktiskt göra själva.

Visst finns det en skillnad mellan dessa sorters kunskap. Men hur stor är den skillnaden? Det som vi kan göra, kan vi göra inte bara för att vi vet hur man gör det utan också för att vi vet en massa andra saker som inte ”sitter i musklerna”. När jag kör bil så vet jag att växelspaken byter utväxlingen från motorn, och att för att kunna röra växelspaken måste jag trycka ned kopplingen för att göra det möjligt att välja ett större kugghjul. Att kunna argumentera för sin åsikt borde rimligtvis bero på både en förmåga och på kunskap.

Hur avgör man vad som är förmågor och vad som är kunskap – vad som är techne och vad som är episteme?

Jag har börjat mer och mer tänka kunskap i termer av minne. Vi har ju bara kunskap för att vi kommer ihåg saker. Kom vi inte ihåg det skulle vi ju inte veta det. Minne kan vara både semantiskt (att komma ihåg ord och namn) och episodiskt (att minnas händelser) men också procedurminne, alltså hur man gör saker. Och när man drar sig till minne så ombearbetar man sitt minne på nytt, och minnen har därför en tendens att ändras. Det är ingen passiv framplocking av det man vet utan ett återskapande.

Riktigt hur långt man kan dra detta, och hur användbart det egentligen är återstår att se. Hittills tycker jag kunskap blir ett mycket tydligare begrepp om man tänker på det som minne. Och då behöver man inte göra någon stor skillnad mellan att kunna och veta.